Na první film z produkce indické obdoby Hollywoodu se mi díky předsudkům do kina nechtělo. Naštěstí jsem se přemohla - co by člověk neudělal pro lásku - a za odměnu jsem ulehala do lehátka v kině s mojitem v ruce, které, jak se později ukázalo, velmi přispělo k pozitivnímu vnímání celého snímku. Pocta lásce je neuvěřitelně dlouhý film, kde za cenu jednoho dostanete aspoň tři. Nemá moc cenu popisovat děj, ale vždy se jedná o případy, které se v Indii téměř nedějí. Hinduisté si běžně muslimky neberou. Ženy nežádají o ruku muže. Bílé blondýny se netahají s indickými taxikáři. Po ulicích Londýna a Dilí netancují davy nádherných čistých lidí se světlou kůží. Ztráta paměti ve filmovém podání v reálu neexistuje. Vítr v místnostech běžně nefouká hlavní hrdince do obličeje, aby jí tak krásně vlály vlasy. A tak dále...
Nakonec to ale vůbec nevadí, protože jde přece o poctu lásce, která se sama o sobě často projevuje kýčem. Salam-e-Ishq je barevná podívaná, při které se budete smát indické naivitě a užívat si nádherných písniček. Později vám snad dojde, že 90% světa vůbec nemá ponětí o tom, co to dobrovolný vztah dvou dospělých individuí je. Většina sňatků v Indii se ještě pořád dohaduje mezi rodiči a děti se zasnubují ve věku, kdy neumí vyslovit složitější myšlenky. Proto mají pohádkové milostné příběhy v této zemi svoje nezastupitelné místo. Láska je zde něco tak vzácného, že když se objeví, stojí za to chovat se pitomě. Nikdy se nesmí podvolit rozumu, materiálním hodnotám a předsudkům, protože je vrcholným darem i osvícením, jakého prostý člověk může za života dosáhnout. Pokud ho odmítne, nikdy nedosáhne klidu. Láska je jednoduchá, neočekávatelná, vzácná síla, jediná naděje, že možná jednou dokážeme přenášet hory od Mohameda k Buddhovi a zase zpět.
Pokud je vám kýč protivný, pak vězte, že stejně jako je složitá země, odkud tyto filmy pochází, tak bohatá je její kinematografická studnice. Na pomezí mezi kýčem a realitou stojí film Ze srdce. Vymyká se typickému indickému milostnému příběhu v mnoha ohledech, ale ještě pořád musí hrdinové zpívat, tančit a překonávají kulturní bariéry. Dobrým tahem bylo zasazení filmu do pusté indické části Himálaje, která nechá vyniknout námětu. Prostě mi musíte věřit, že snímek stojí za váš čas a dokonce si ho díky svému životnímu nadhledu vychutnáte mnohem více než většina Indů. Důrazně varuji před spoilery. Raději si nic nečtěte a rovnou někde pokoutně shánějte kopii, protože tento kus má sílu změnit náhled na indickou kinematografii jako celek. Písně jsou často přezpívané staré indické básně, proto prosím věnujte pozornost i jejich textům. Stojí to za to! Nutno dodat, že songy z Dil se dokonce vévodily nějakou dobu britské hitparádě.
Nakonec něco pro fajnšmekry. Máte trošku odvahu a dokážete se smířit s horší kvalitou, chcete vidět nádhernou kameru, kterou černobílý film nelimituje, ale naopak osvobozuje a jste schopni překousnout horší anglické titulky, které jsou však stále pochopitelné? Pak nemůžu jinak než doporučit Pyaasu (Neutuchající žízeň). Sice utrápený výraz básníka v podání Guru Dutta, který měl sám poměrně pohnutý osud, vám možná po delší době začne lézt na nervy, nemůžete se ale ubránit pocitu, že něco takového by se u nás ve stejné době natočit prostě nemohlo. Hlavní hrdina, co se sbližuje s prostitutkou? Otevřená kritika chudoby, která vytváří kastu obyvatel, jejichž jedinou možností je život v bordelu? Peníze, kvůli nimž zapře bratr bratra? Malá ukázka typické zdeformovanosti hodnot, jaká v Indii přetrvává dodnes. Prostě tohle je i na naše poměry film filmů a byla by velká škoda mu nedat šanci, když je ještě zdarma k mání na youtube.
Žádné komentáře:
Okomentovat